woensdag 12 augustus 2009

Waarom zo weinig interesse voor Moltmann?

Met veel interesse heb ik de masterscriptie van Peter van den Berg gelezen over Moltmanns messiaanse en charismatische ecclesiologie. Hij gaat hiermee op 18 augustus afstuderen in Utrecht.
Het is bij mijn weten de tweede student in Nederland die afstudeert op Moltmann. Het blijft voor mij een grote vraag waarom er in Nederland tot nu toe zo weinig interesse voor Moltmann is. De reden kan toch niet zijn dat je iemand niet leest omdat je het op bepaalde punten niet met hem eens bent! Moltmann is een universalist en ik zeker niet, om maar eens iets te noemen. Maar tegelijkertijd moet ik zeggen dat er geen theoloog is die mij de laatste 10 jaar meer geboeid heeft dan Moltmann.
Ik schreef over mijn interesse voor hem in 2005 in Soteria.
Omdat momenteel onder evangelische studenten steeds meer interesse komt voor de emerging churches en de theologie van de transformatie, verwacht ik dat Moltmann de komende jaren steeds meer gelezen zal worden.
Bij deze feliciteer ik Peter van den Berg met zijn schitterende studie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten