maandag 16 mei 2011

Is de hel tijdelijk en reinigend?

Er wordt de laatste tijd weer volop nagedacht over de hel en de gedachte dat deze tijdelijk is en een zuiverend, reinigend doel heeft, is voor velen een aantrekkelijke gedachte. Deze leer is voor een deel al heel oud, maar berust op een misverstand, dat ontstaat wanneer men het NT in vertalingen leest en niet in de grondtekst.
Het Griekse NT maakt onderscheid tussen de hades, de onderwereld en de gehenna. De gehenna is de plaats voor mensen die bij het Laatste Oordeel na de opstanding uit de doden veroordeeld worden.
De hades of onderwereld is de plaats waar de ongelovigen na hun dood terechtkomen. Het is een soort wachtkamer waar zij wachten op de opstanding uit de doden. Deze onderwereld is tijdelijk (zie Openb.20:13), maar de gehenna-hel is eeuwig (Matt.18:8; 25:41 e.a). Alleen de gehenna verdient de naam ‘hel’. Sommige oudere vertalingen en helaas ook de Herziene Statenvertaling vertalen beide woorden met ‘hel’. Dan ontstaat er dus verwarring.
Die verwarring wordt nog versterkt door de rooms-katholieke leer van het vagevuur. Paus Benedictus XII stelde in 1336 dat de ziel van de mens tussen zijn dood en de opstanding uit de doden niet sliep, maar in het vagevuur was, een plaats waar een mens gezuiverd en gelouterd wordt. Maar waar de bijbelse onderwereld de plaats is waar de ongelovigen na dit leven heen gaan, is het vagevuur volgens Benedictus juist een plaats voor de gelovigen en een doorgangsweg naar de hemel. Met het vagevuur gaf Benedictus zijn uitleg van het dodenrijk, niet van de gehenna-hel!
Voor een bredere studie, zie het artikel 'De hel in het Nieuwe Testament.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten